دسته بندی های مطلب
 صوت و حنجره
از سری مقالات : آموزشی

تزریق تستوسترون برای عضلانی شدن اندام ها در زنان، عوارض غیرقابل جبران دارد

نویسنده: مدیر سایت       19 اردیبهشت 1395       8,193 بازدید

مشغول جمع کردن پرونده مراجع قبلی هستم و سرم پایین است که آخرین بیمار میاد تو اتاق. سلام که می کند فکر می کنم پسر جوان تقریبا 20 ساله با گرفتگی صدای شدید است. ولی وقتی روی فرم مشخصات بیمارکه منشی قبلا جلو دستم گذاشته اسم یه زن میبینم جا می خورم. سریع سرم را از روی فرم ها و یادداشت های روی میز برمی دارم و مریض را نگاه می کنم. خانمی 25 ساله با صدایی بم و ناهنجار و صورت پرمو. از طرف متخصص گوش و حلق و بینی برای گرفتگی صدا ارجاع داده شده است.

اولین شکایت بیمار احساس گرفتگی، ورم و درد گلو است. صحبتی از وضعیت صدا به میان نمی آورد ولی گفتار کاملا تلگرافی است و سعی می کند همه چی را با کوتاهترین کلمات و جملات توضیح دهد. فکر می کنم از مردانه بودن صدا خجالت می کشد. اولین و قویترین حدسم با توجه به بم بودن صدا و صورت پرمو، مصرف هورمون های استروئیدی و آندروژن ها است. می پرسم: شما ورزش می کنید؟ جواب مثبت است و نوع ورزش هم بدنسازی! در مورد مصرف دارو یا مکمل می پرسم که پاسخ باز هم مثبت است. بیمار به توصیه چند نفر از خانم های هم باشگاهی برای تسریع عضلانی شدن اندام ها 3 بار تستوسترون تزریق کرده و بعد از آن مشکلاتش شروع شده است. سیکل قاعدگی به هم ریخته، رویش مو در ناحیه صورت زیاد و در نهایت صدا کاملا بم و مردانه شده است. بیمار تلاش نفس گیری برای زیر شدن و زنانه کردن صدا حین صحبت کردن دارد و درد عضلانی ناحیه گردن و گلو ناشی از این تلاش ناموفق است. در مشاهدات صورت گرفته، تارهای صوتی به طورغیرطبیعی حجیم و بزرگ هستند و به نظر می رسد بم بودن صدا ناشی از تغییر ساختار تارهای صوتی باشد. در نهایت بیمار برای بررسی سطح هورمون ها و عملکرد اندوکرین به متخصص غدد ارجاع داده می شود.

تابلوی بالینی فوق واقعی و متعلق به یکی از بیماران مراجعه کننده است. رو آوردن به راه های میانبر برای عضلانی شدن اندام ها به خصوص در خانم ها می تواند عوارض دائمی و ناخوشایند داشته باشد. تزریق تستوسترون یا هر نوع هورمون دیگر تنها محدود به عضله سازی نبوده و تغییرات گسترده و در برخی موراد آبشاری در کل سیستم غدد بدن ایجاد می کند. رویش شدید موهای زائد، به هم خوردن سیکل های فیزیولوژیک، پرخاشگری و تغییر خلق، به هم ریختن ریتم شبانه روزی خواب و بیداری و بم شدن غیرطبیعی صدا از جمله این عوارض هستند. خبر بسیار بد این است که برخی از این عوارض مانند بم شدن صدا، احتمالا بعد از قطع مصرف تستوسترون و حتی تزریق هورمون های جنسی زنانه از بین نخواهد رفت. توصیه می شود هیچ گونه دارو یا مکمل را بدون مشورت پزشک حاذق و مطمئن مصرف نکنید. اگر تصور خوبی نسبت به ظاهر و بدن خود ندارید و تمام سعی و فکر و ذکرتان تغییر دادن سریع ظاهر برای رسیدن به مطلوب موردنظرتان است، سخت در اشتباهید. اولین کار درست مراجعه به یک مرکز مشاوره خوب است. آن جا به شما کمک می کنند که با جسم خود آشتی کنید!


19 اردیبهشت 1395       8,193 بازدید  

مطالب مرتبط

نظرات شما

نظری ثبت نشده است

پریازدیدترین مطالب

محبوب ترین مطالب

جدیدترین ویدیوها

موردی یافت نشد
+Google Instagram twitter Pinterest Facebook YouTube LinkedIn

استفاده از مطالب سايت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به وب سایت ستران می‌باشد.

پیشگامان ایده نگارطراحی و پیاده سازی